L’art pour l’art 1

In L’art pour l’art 1 zoekt een groep vrouwen, afgezonderd van de werkelijkheid, naar een manier om het leven vorm te geven. Een verlangen naar overzicht en het ultieme samenzijn.

‘Hier hebben we geest en stof, soort en individu, evolutie en stilstand, verleden
en toekomst, leven en dood alles bijeen in een verblijf, dat door onze hand kan worden opgenomen en dat we met één oogopslag omvatten.’

Met deze oogopslag beschrijft Maurice Maeterlinck de biologie van de bijenkorf en haar inwoners, maar maakt daarmee ook een kritische vergelijking tussen het insect en de mens. De bijen zijn voor Maeterlinck het toonbeeld van onzelfzuchtigheid en solidariteit. De individuele mens, wiens omgeving hem vreemd is, kan daar volgens hem nog wat van leren.

Anna Verduin streeft naar een ontmoeting tussen haar beeldende kunst en theater. In deze fysieke, beeldende voorstelling bekijkt zij het leven van de mens vanuit Maeterlincks biologische omschrijvingen van het leven der bijen.

 

 

Regie Anna Verduin |
Productie Mara Aronson |
Dramaturgie Annemarije Visser |
Vormgeving Roos Matla |

Spel:
Annelies Appelhof
Judith Hazeleger
Sofieke de Kater
Pamela Menzo |

| Licht- en geluidsbeeld Jorg Schellekens |
Techniek Bo van Vliet Floris Vermist |
stage productie Joella Reket |

Begeleiding Guus van Geffen Marianne Huibers Huib Folmer |

Met dank aan Frits van Driel Mil Mohringer Marieke Plantinga Lois Maat Jappe Claes Annebeth Vlietstra, Pieter Verduin, medewerkers de Theaterschool en het Rozentheater

recensie theaterkrant: http://www.theaterkrant.nl/recensie/lart-pour-lart-1/

One thought on “L’art pour l’art 1

  1. The concept of “art for art’s sake” remains important in contemporary discussions about censorship and the nature and significance of art. Art has increasingly become a part of public life, in the form of advertising and of print and film media which is available to all members of society. Computer animation, graphic arts software and other new technologies allow the production of art which, though still original, is produced mechanically rather than manually by the artist. Performance art involves the participation and input of an audience and is beyond the control of an individual artist. These developments have triggered debates over the definition and requirements of “art,” and the role of the artist in society.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>